A Nestlé beruházás Nestle Plan kampánynéven öleli fel a 2030-ig eltelő időszakot a svájci cég életében.
Célja a nagy nyomás alá került kávétermesztés feltételeinek jobbá tétele a világban. A megújító mezőgazdálkodásra, az üvegház-hatás csökkentésére, valamint a kávétermesztők munka- és életkörülményeinek a javítására kiterjedő közreműködésük az eszköz mindehhez.
Nem kis vállalás, és megvan a jó oka.
A Nestlé világcég az élelmiszergazdaság emblematikus szereplője és a kávé (valamint csokoládé) áruféleségek gyártása és forgalmazása az egyik célzott – ha nem a fő – tevékenysége. Hatalmas bevételei hatalmas nyereségeket hoznak, amiből témánként hatalmas marketing költségvetéseket hasít ki.
A Nespresso és George Clooney mára egy és ugyanaz.
Vagyonok mentek el vele az új rendszerű Nespresso kapszulás kávégépeik népszerűsítésére és megjött a fenti kampány – lelkiismeretet és gondolatot ébresztő – új marketing anyaga. Mr. Clooney nem videón, csak képen.
„The Empty Cup” kampány is a kávé jövőéért aggódik.
Ha nincs kávé, ’empty’ lesz minden ’cup’ – kiürülnek a csészék.
Avagy becsődöl a Nestlé menő üzletága. Ebből következően rövid úton kiviláglik, hogy ki miért aggódik.
A kampány a kávéivók renyhe gondolatait akarja felizgatni [magyarul stimulálni] azzal, hogy képzeljék el a létezést kávézás nélkül… brrrrr. Hű de borzasztó távlat. A kampány megjelentetés a kávé világnapjára időzített.
A Nespresso filozófia nyílegyenes teendő-felsorolást takar. Életben kell tartani a kistermelőt/kávéültetvényest egyaránt, hogy menjenek a hegyhajlatokba és kávémezőkre. Gyürkőzzön, küzdjön az időjárás viszontagságaival, gondozza és szaporítsa a kávécserje állományt. Betakarításig gondoskodjon a bőséges, jól eladható termésről.
Mit ad a tőkegazdag svájci megacég? Pénzt tőke formájába öntve, mert a bankban a pénze nem jól értékesül. Csak ha beruházza emberi tevékenységbe, mert az értékteremtő munka hozza a profitot. Marx bácsi éleslátása nem évül el: az emberi munka teremti meg a többletértéket (C + v = m képlet*). Tanítani kellene mindenkinek. Rögtön minden ember el tudná magát helyezni a mai tőkés rendben, hogy a csóvált faroknak melyik végén áll.
Ez a Nespresso megközelítés kicsontozva. A tőkés gazdasági rend mai állapotában a farmereken/ültetvényesen lehet, hogy tud segíteni. Azonban a világ tőkés gazdasági rendje által előállított klimatikus anomáliákon egy-egy cég már nem tud segíteni. Ezért mozgósít a Nestlé cég a többi cég összefogására a klímavédelem érdekében. Sőt iparágak összefogására, sőt országok összefogására.
Azonban az egész majdnem csak humbug.
A természet erőforrásai, a bioszféra és a Föld mindenkié. Ezért aztán senkié sem, érte senki nem töri magát. Mostohagyerek az emberi faj szemében/szemléletében. Bár a Földet az unokáinktól kaptuk, és csak kölcsönbe.
Divat a vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR Corporate Social Responsibility) hangoztatása. Erről itt egy komplex anyag. Viszont egy tőkés cég erre sosem fog annyit költeni, amennyi ehhez szükséges lenne. Eszement sebességgel verné el a tulaj akár összes pénzét nehezen fogható eredménnyel az emberi tevékenység hármas fenntarthatósági pillérére támaszkodva: (1) Gazdaság/”Profit” (2) Szociális ügyek/”Emberek” és (3) Környezet/”Bolygó„. Ha céges léptékről váltunk országos léptékre, egyetlen kormány sem kezd választási ciklusán belül a fenti azonos meggondolásból költekezésbe. A környezetet megváltani nem, de bukását a következő választásokon biztosan sikerre vinné. A mímelt céges/kormányzati törekvések főleg a PR kategória elemei.
A Nespresso márkanagykövete George Clooney
ilyen minőségében ez hangzik el tőle: „The stakes are high”: nagyok a tétek. A nyerési esély viszont elenyésző. Forrás és illusztrációk: www.nestle.com
________________________________________
* /C + v = m/ elemei: „C” állandó tőke (termelőeszköz + bér), „v” változó tőke (értékelőállító munka), „m”= értéktöbblet sommás egyszerűsítéssel, többet erről Marx: A tőke 1. kötet / 200. oldal környéke
Szóljon hozzá