Különösen fontos ez a nyári gumi esetében, ami a szokásosnál is nagyobb terhelésnek van kitéve, hisz ilyenkor rengeteget utazunk, nyaralni indulunk, vagy csak a családdal túrázunk egy kicsit. Maga a keréknyomás beállítása viszonylag egyszerűen elvégezhető, viszont ezt érdemes rendszeresen ellenőrizni és korrigálni, ha szükséges.
A megfelelő nyomástartomány
A keréknyomás szempontjából az egyik legfontosabb kiegészítő a tömlő, ami ha megsérül, egyszerűen lehet pótolni a Gumiflex oldaláról. A nyomást általában bar-ban vagy psi-ben adják meg a kerekek esetében. Az ideális tartományt a gyártó határozza meg, ez pedig megtalálható a jármű használati útmutatójában, az ajtóoszlopon lévő matricán vagy éppen a tanksapka-fedélen. Egy táblázatban látható, ami az adott felnihez, abroncshoz tartozó ideális értéket fogja megmutatni.
Ezenfelül a gumigyártók is meghatároznak egy megfelelő tartományt, amire szintén érdemes figyelni. Ez egy tól-ig terjedő értéket fog jelölni. Ezek között biztonságosan lehet majd használni az abroncsot, és általában a megengedett legnagyobb nyomást mutatják meg. Általánosságban a megfelelő keréknyomás 2,0 és 3,0 bar körül van. Télen ajánlott például 0,2 barral magasabbra emelni a meghatározott nyomást, mert hideg körülmények között csökken kissé a nyomás.
Biztonsági okokból rendkívül fontos az, hogy csak megfelelő keréknyomással induljunk útnak. Ha túl alacsony vagy túl magas, egyik sem felel meg és mindkettőnek megvan a veszélye. Az autó úttartása határozottan romlani fog, egy élesebb kanyar vagy nagyobb fékezés során még a kontrollt is elveszíthetjük az autó irányítása felett. Ha túl alacsony a nyomás (alulfújt), akkor a gumiabroncs élettartama is csökkenni fog. A felni és a futófelület pereme nagyobb terhelésnek lesz kitéve, a gumi megtörhet, szerkezeti elemek is szétválhatnak, de még durrdefekt is előfordulhat. Túl nagy nyomás esetén szintén egyenetlen lesz a kopás.
Minden utazás előtt és után ellenőrizzünk
Pláne nyáron, amikor gyakrabban indulunk nagyobb távolságok megtételére. Ajánlott beszerezni egy eszközt, amivel gyorsan meg tudjuk mérni a keréknyomást. Ha nem az ideális tartományt tapasztaljuk, akkor minél hamarabb korrigáljuk. A pénztárcánknak is jót tesz: amellett, hogy elkerüljük a baleseteket, a jármű üzemanyag-fogyasztása is optimális marad.
Az is problémás lehet, ha az utazás eleje és vége között túl sokat veszített a nyomásból a kerék.
A karbantartás szerves része
A gumiabroncs az egyik legfontosabb eleme minden járműnek. A legkisebb problémát is szinte azonnal érezni fogjuk. Az optimális keréknyomás segítségével tudunk eljutni A-ból B-be. Ezért havonta legalább egyszer kerítsünk rá pár percet, hogy ellenőrizzük a nyomást. Emellett más karbantartási műveletre is fordítsunk időt, hogy mindig tökéletes állapotban tudjunk útnak indulni és ne érjen minket kellemetlen meglepetés menet közben.
Szóljon hozzá