A kávé világnapját (szept. 29.) Magyarországon évek óta A Kávé Napja nevű rendezvénnyel ünneplik.
2025-ben a tizenharmadik alkalommal megrendezésre kerülő eseményt – ezúttal – a Millenáris üvegcsarnokában látogathatjuk, ahol korlátlan kóstolás és számos kiállító várja a látogatókat. A belépő árában minden standnál lehet kóstolni. A program része a X. Magyar Amatőr Barista Bajnokság, egy kézi mintapörkölő-verseny és egy különleges Cup of Excellence kóstoló, amelyen a világ élvonalába tartozó 30 kávét lehet kipróbálni. A fesztivál mellett 2025-ben először rendezték meg a Budapest Coffee Week-et is, amely több mint hatvan specialty kávézót kapcsolt össze. A résztvevők „kávéútlevelet” kaptak, amellyel workshopokon, latte art oktatáson, fenntarthatósági előadásokon és pörkölőtúrákon vehettek részt.
Ezek a rendezvények nemcsak ünneplésre szolgálnak, hanem fontos szerepet játszanak a magyar kávékultúra fejlesztésében, hiszen a szakma és a fogyasztók közvetlenül találkozhatnak, kipróbálhatnak új ízeket és technikákat, valamint megismerhetik a fenntartható kávétermelés legújabb eredményeit.
Magyarország helye a nemzetközi kávészíntéren
Külföldön elismert magyar márkák és baristák
Tóth Sándor és a Bányai Coffee – A háromszoros magyar baristabajnok és londoni WBC-döntős Tóth Sándor Costa Ricában működő ültetvénye 33 mikroparcellán termel, vegyszermentes gyomirtással. A farm saját feldolgozó állomása miatt teljes kontrollt gyakorol a minőség felett, így Cup of Excellence-szintű kávékat tud előállítani.
Casino Mocca – A 2010-es évek elején indult specialty pörkölő a Coffeevine szerint „Budapestet is felrakta az európai kávétérképre”; alapítói (Horváth Lajos, Kis Zoltán és Temesvári Szabolcs) több ízben szerepeltek a World Barista Championshipen. A roastery sikere inspirálta a hazai specialty szcéna fejlődését.
Roastino mintapörkölő – A Naked Portafilter magyar cég által fejlesztett, elektronikamentes mintapörkölő 2024-ben a Koppenhágai World of Coffee kiállításon Best New Product díjat kapott, ami bizonyítja, hogy hazai innováció is képes nemzetközi elismerést szerezni.
Herz New York Coffee Roasters – A magyar családi vállalkozás a 2024-es World of Coffee kiállításon a csomagolási kategória első helyét, azaz a Coffee Design Awardot nyerte el környezetbarát, fémdobozos csomagolásával. A márka tulajdonosai közvetlen kapcsolatot ápolnak közép-amerikai farmerekkel, és az elismerést a fenntartható, újrahasznosítható dizájn hozta meg.
Espresso Embassy – A budapesti kávézó 2024-ben a European Coffee Trip közönségszavazásán az ország legjobb specialty kávézója lett, és a tízes listán olyan helyek szerepeltek még, mint a 4 Minutes Cafe, a Flow vagy a Tamp & Pull. Az európai szavazás több ezer kávérajongó véleményét tükrözte, ami erős regionális elismertséget jelez.
Versenyek és szakmai jelenlét
- Caffè Vergnano Barista Bajnokság – Magyarországon szervezett nemzeti verseny, ahol a baristáknak eszpresszó és tejital készítési feladatokat, „vakextraktálási” teszteket és kreatív kávékoktélokat kell bemutatniuk. A verseny győztese az olaszországi nemzetközi döntőben képviseli hazánkat.
Magyar Amatőr Barista Bajnokság és más versenyek – Az A Kávé Napja keretében rendezett versenyek amatőr baristáknak adnak lehetőséget tudásuk bemutatására, a győztesek pedig továbbléphetnek szakmai szintekre.
E példák azt mutatják, hogy Magyarország nemcsak fogyasztóként, hanem innovátorként is jelen van a nemzetközi kávéiparban. A díjnyertes termékek és baristák a szakma figyelmét is felkeltik, ami jótékony hatással van a hazai kávézók és pörkölők megítélésére.
Létezik‑e kávés szakmai képviselet?
A hazai szakmai érdekképviselet az elmúlt évtizedben több formában jelent meg:
Magyarországi Baristák, Kávéforgalmazók és Kávéházak Egyesülete (2012)
Az egyesület célja az volt, hogy javítsa a kávé minőségét és a kávékultúrát, konferenciákat és versenyeket szervezzen, továbbá önkéntes tanúsítványrendszert hozzon létre a kávézóknak.
A szervezet az alkalmazott baristák folyamatos képzését, gépek karbantartását és a barista bizonyítvány bevezetését szorgalmazta. Emellett nemzetközi kapcsolatok kiépítését és közös érdekképviseletet ígért.
Bár az egyesület nem vált széles körben ismertté, létrejötte rávilágított, hogy a hazai kávés közösségnek szüksége van egységes hangra. A szervezet 2017-ben megszűnt, így vélhetően inkább a rendezvények és a SCA Hungary informális hálózata tölti be a szakmai összekötő szerepet.
Specialty Coffee Association (SCA) magyar tagozata
A nemzetközi Specialty Coffee Associationnak hazai tagozata is működik. A SCA Hungary rendezvények, workshopok szervezésével segíti a kávérajongókat; a Budapest Coffee Week programját például SCA-tagok koordinálták. Bár a szervezet nem „érdekképviselet” a klasszikus értelemben, a tagok közti együttműködés és a szakmai képzések hozzájárulnak a minőségi kávé ismertségéhez.
Kitekintés a jövőre
A hazai kávéipar fejlődése és a nemzetközi sikerek miatt valószínű, hogy a jövőben ismét szükség lesz formális érdekképviseletre. Egy olyan szervezet, amelyben pörkölők, kávéházak, importőrök és baristák együtt dolgoznak, segíthetne a szabályozási kérdések, fenntarthatósági célok és képzések összehangolásában. A fennálló szervezetek (SCA Hungary, különböző versenysorozatok) jó alapot kínálnak ehhez, de a jövőben elengedhetetlen lesz a közös érdekek összehangolása, különösen a fenntartható kávétermelés és a minőségi képzés terén.
Merre tart a hazai kávézás?
Piaci adatok – változó szokások
Fogyasztás és piacméret – A magyar kiskereskedelmi kávépiac (őrölt, szemes és kapszulás kávé, instant nélkül) 2023 májusától 2024 áprilisáig 75 milliárd forintot ért, 14,4 ezer tonna kávé értékesítésével. A hagyományos őrölt kávé 60 %-os piaci részesedése ellenére volumene csökkent, miközben a kapszulás és prémium szegmens nőtt. A Nielsen adatai szerint 66 % a fogyasztók ragaszkodnak kedvenc márkájukhoz, de a minőség és az ár egyaránt fontos.
Áremelkedés és fenntarthatóság – A zöldkávé ára 2024–2025-ben kevesebb mint egy év alatt duplázódott. A Dallmayr Magyarország ügyvezetője szerint ezt részben az EU szigorúbb fenntarthatósági előírásai és a klímaváltozás okozta terméscsökkenés magyarázza. A szakértő hangsúlyozta, hogy a prémium, otthoni kávéfogyasztás emelkedő trend, és a vásárlók a kávé mögötti történetért is hajlandók többet fizetni.
Fogyasztói trendek és új hullámok
Cold brew és ízesített italok – 2025 hátralévő részében várhatóan három trend határozza meg a kávézást: a hidegen készített kávé (cold brew) dominanciája, a pisztáciás kávé népszerűsége, és az otthoni barista kultúra erősödése. A cold brew előre elkészíthető, lágyabb, savtartalma alacsonyabb és számos ízesített változat létezik. A pisztáciás kávé a diós, krémes jegyeket ötvözi a kávé aromájával, desszertkávéként is fogyasztható.
Otthoni barista kultúra és oktatás – Egyre többen kísérleteznek otthon professzionális kávégépekkel; a kávékészítés kreatív hobbi lett. A baristatanfolyamok iránt nő az igény, és sok képzés online is elérhető.
Új italok – A sparkling coffee (eszpresszó szénsavas vízzel és citrusokkal) a 2020-as években vált virálissá; tejmentes, alacsony kalóriatartalmú alternatíva, amely a közösségi médiában terjedt el.
Fenntarthatóság – Egyre inkább elvárás, hogy a kávé etikus forrásból származzon. A fenntarthatóságra vonatkozó új EU-előírások és a klímaváltozás miatt a termelőknek komoly befektetéseket kell tenniük, a fogyasztók pedig egyre inkább a környezettudatos márkákat keresik (ezt bizonyítja a Herz Coffee díjazott, újrahasznosítható csomagolása).
Közösségi és kulturális fejlődés
Kávéházak és rendezvények – A specialty kávézók száma folyamatosan nő, és olyan események, mint a Budapest Coffee Week vagy a Cup of Excellence kóstolók, a kávéélmény kultúrális oldalát erősítik.
Ismeretterjesztés – A versenyek, workshopok és kóstolók hozzájárulnak ahhoz, hogy a fogyasztók tudatosak legyenek a kávé eredetével és feldolgozásával kapcsolatban, ami hosszú távon a minőség irányába tolja a keresletet.
Az A Kávé Napja és a Budapest Coffee Week azt jelzik, hogy a kávé világnapja Magyarországon már nemcsak marketingfogás, hanem a kávékultúra ünnepe. A hazai roastery-k és baristák a nemzetközi színtéren is láthatók: Cup of Excellence-szintű mikro-tételes kávétermelés, innovatív mintapörkölő és környezettudatos csomagolás szereztek világszintű díjakat.
A hazai kávézás jövője sokszínű: a piac még mindig az őrölt kávéra épül, de a prémium, specialty és kapszulás szegmens gyorsan nő. A hideg főzésű italok, ízesített kávék és otthoni barista eszközök terjedése új ízlésvilágot hoz, miközben a fenntarthatóság iránti igény – a klímaváltozás és szigorúbb szabályozások miatt – elkerülhetetlenné válik. Ha Magyarország megőrzi innovatív lendületét és közösségi szemléletét, a kávé világnapja továbbra is a hazai kávékultúra fejlődésének motorja marad.
Szóljon hozzá