A Mitsubishi iMiEV a japán három gyémánt vállalat üdvöskéje. Az utóbbi években ezek a gyémántok nem ragyogtak úgy, mint azelőtt. Talán az iMiEV elektromos autó kifényesíti a drágaköveket.
A Mitsubishi céget 1870-ben alapították és több, mint száznegyven éves múltra tekint vissza precíziós motorgyártásban. Gőzhajózással kezdték, és a Mitsubishi (három gyémánt) egy évszázada, 1914. óta bejegyzett márka.
Első sorozatban gyártott gépkocsijuk, a Mitsubishi ’A’ a nagy októberi szocialista forradalom évében, 1917-ben készült. Faszerkezetű volt 35 LE teljesítményű motorral négyhengeres kivitelben. A hitleri tengelyhatalmak megszületése előtt, 1937-ben már négykerék-meghajtásos katonai személyautó prototípusa került ki az üzemből. Közelgett az újabb világháború. Akkor már Mitsubishi motor hajtotta vadászgépek szelték a japán császári birodalom egét, ellenség a levegőből vagy vízen jöhet.
A kilencvenes évekre felküzdötte magát a hét legnagyobb autógyártó tömbbe és az amerikai Chrysler résztulajdona lett. Közös gyáruk 220 ezer gépkocsit állított elő csak az USA-ban a 2000-es csúcsévben. Majd a Chrysler kiszállt a Mitsubishi részvénycsomagból és bezárták a gyárat. A Mitsubishi Hollandiában is saját gyárat üzemeltetett az ezredfordulón (Mitsubishi Carisma), hogy kikerülje az Európai Gazdasági Közösség vámkorlátozásait. Majd bezárták ezt a gyárat is és tavaly eladta azt a szintén szerencsétlen holland üzletágat is, amelyik a Smart kocsikat gyártotta. Nemrég egy konkurens japán márka, a Nissan vállalata a Nissan-Renault csoport tagjaként szerezte meg a Mitsubishi részvénypakett egyharmadát.
A Mitsubishi magyarországi jelenléte sem kevésbé peches széria. A nyolcvanas években a márkakereskedés osztrák kereskedő helyi lerakataként jelent meg és évekig építette a piacot, majd az osztrák később kivonult. Az üzleti stratégia megbotlott, magyar magáncégek vitték a márkát tovább, de egyre inkább kiszorultak a piacról. Évek múltak el úgy, hogy nem is volt a Mitsubishinek magyar márkaképviselete. Közben a régi sikermodellek (a Colt-Lancer-Galant-Sigma négyes) mind kiöregedtek. A japán tervezőgárda a Chrysler éra idején az európai piacra nem akart vagy nem tudott fejleszteni. A Carisma, mint vámmentesen Európában gyártott modell valójában már nem volt japán autó, csak a motor jött Japánból. Belekerült sikertelen Renault sebváltó, ehhez hasonló jellegű Volvo felfüggesztés, mindez egy holland gyárban összeszerelve. Ezelőtt közel 20 évvel ez a modell is leállt és nem hozott áttörést.
A jelenlegi robbanómotoros választék formatervezése kivánnivalók sorát hagyja maga után, az új Lancer limuzin belső tere pedig olyan, mintha csak japán piacra szánták volna. Még egy átlagos (kb 175 cm) magasságú ember sem tud benne kényelmesen elhelyezkedni. Egy új Coltban meg még annyira sem.
Egyetlen sikerterméke van manapság a Mitsubishi márkának, az pedig a Pajero terepjáró és annak városiasított változatai, a sorozat idestova 30 éve töretlen sikereket hoz. A városi és terep használaton túl többszörös Dakar rallygyőztes (pl. 1997-1998 és 2001-2007 egyhuzamban évente).
Az elmúlt 15 év bukdácsolásai után, amikor évekig nem is volt új Mitsubishi választék, az elektromos autók fejlesztésében látják a kiutat. Kihozták a Mitsubishi iMiEV villanymeghajtású kiskocsit.
Nehéz a verseny, a BMW meg a VW csoport és sok más márka mellett gyártja pár éve az elektromos autót. A villanyautó a nem megújuló energiahordozó (benzin) pusztítása nélkül és zéró légszennyezéssel vonzó alternatíva. Sok csábító egyéb tényező is mellettük szól.
A Mitsubishi iMiEV ötéves garanciát kapott, vagy 100 ezer kilométeres megtett utat, amelyik előbb jár le. A 160 kWh kapacitású lítium-ionos akkumulátor a lelke, amelyet lemerülten 80 %-osra lehet mindössze 30 perc alatt feltölteni. Ehhez persze kellenek a speciális töltőállomások is. Egy feltöltés kétliternyi benzin árából megvan. Az energiaellátás 330 voltos feszültségen történik, úgyhogy a tökéletes érintkezések gyári biztosítása elengedhetetlen.
Az úttartást az Active Stability Control rendszerre bízhatjuk, amelyik egyenként felügyeli a kerekek tapadását és a radírmentes fékezésre is rásegít. Ehhez a biztonsághoz társul a keréknyomás-figyelő rendszer. A karosszéria aktív gyűrődési zónái és a beépített 6 légzsák az ütközés energiáit hivatottak elnyelni. Hátrafelé haladáskor nemcsak tükör, hanem kamerával megjelenített valóságkép segíti a tolatást. Fékezésnél a veszendőbe menő energia egy részét a regeneratív jellegű rendszer képes visszanyerni.
67 lóerős motorja 130 km/h végsebességre képes és 15 mp alatt gyorsul fel 100-ra. Hatótávolsága kb. 160 kilométer. Ez valószínűleg az angolszász területeken a 100 mérföldes lélektani határ miatt lett ennyi. Városi közlekedésre és parkolásra az ötajtós 3.5 méter testhossz elsőrangú, vidékre menve már figyelni kell a töltőállomások földrajzi feltalálási helyére. Napi ára hazánkban kilencmilliós kategóriában mozog. Összevetésül a világban elérhető elektromos autó árak itt.
Árak forrása: http://player.hu/auto-motor-2/
Képek forrása: www.mitsubishicars.com
Szóljon hozzá