A modern technológia fejlődésével egyre elterjedtebbek és rafináltabbak a telefonos csalások. A telefonos csalók különféle módszerekkel próbálják kiszolgáltatottá tenni áldozataikat, és érzékeny információkat szerezni tőlük. Ez a cikk arra összpontosít, hogyan ismerjük fel és védekezzünk ezekkel szemben.
Ismert csalási módszerek:
- A telefonos csalók gyakran használnak ismert módszereket, például a „szerencsés nyeremény” hívást vagy a „banki információk” kérést.
Példának azt tudjuk felhozni, amikor közli velünk a csaló, hogy nyereményjátékon minket választottak ki, már csak hitelesíteni kell magunkat a bankkártyánk segítségével.
Könnyedén még a hívás közben tudnak a bankszámlánkról pénzt leemelni, gyakran még a kétfaktoros hitelesítés ellenére is.
- Létezik olyan verzió is, amikor tájékoztatják a cégvezetőt, hogy hamarosan lejár a tudakozóban a díjmentes megjelenésük, és szeretné-e esetleg meghosszabbítani. Az ügyintéző tájékoztatja, hogy ezen a platformon minden Magyarországon bejegyzett gazdasági társaság automatikusan megjelenik. Ekkor a cégvezető nagy eséllyel mondhatja azt, hogy igen, nézzük meg, vagy csak annyit, hogy küldjenek tájékoztatót. De erre válaszul díjbekérőt küldenek a gyanútlan áldozat cégének, ahol a titkárnő gond nélkül iktatja. És mivel az ügyvezetőnek ismerős a telefonhívás alapján, engedélyezi az utalást.
- Szintén gyakori, amikor külföldi, emelt díjas számról megcsörgetnek minket, amit visszahívunk. Ezekben az esetekben automatikusan igénybe vesszük a mobil előfizetésünk hitelkeretét, mely azonnal megterheli a hívószámunk egyenlegét. Fontos, hogy ezen csalás ellen könnyen tehetünk. Az emelt díjas hívószámokra és mobilvásárlásokra könnyen tehetünk tiltást, így jogtalan személy nem fér hozzá a pénzünkhöz. Igaz, nem csalás, de vannak olyan applikációk, melyek szintén SMS-el előfizetést adnak el nekünk. Amit ha nem mondunk le, minden héten automatikusan vonja a díjakat, és megszüntetni nagyon nehéz. Itt is csak az lehet a megoldás, ha tiltjuk a hitelkeretet az előfizetésünkön.
- A technológiai fejlődésnek „köszönhetően” a telefonszámok identifikációját is könnyen meg tudják változtatni a csalók. Tehát képesek egy hívószám klónozására is, így akár a közjegyző telefonszámával is el tudnak hívni minket, ami egy komolyan adás-vételnél igen kellemetlen tud lenni. Amennyiben a telefonunkon gyanúsnak ítéljük a hívást, mindenképpen hívjuk vissza a telefonszámot, mert ilyenkor a valódi félnél fog a hívás végbe menni. Ha kell, akkor interneten keresztül is tájékozódjunk a csalási módszerről, hátha magunkra ismerünk.
Néhány egyszerű jó tanács:
Ne ossza meg személyes információit ismeretlen hívásokkal: Soha ne adjon ki személyes vagy pénzügyi információkat olyan személyeknek, akik telefonon keresztül kapcsolatba lépnek önnel, hacsak nem biztos abban, hogy legitim cégtől vagy személytől érkezik a hívás.
Ellenőrizze az azonosítót: Ha ismeretlen vagy gyanús hívást kap, nézze meg az azonosítót. Néhány csaló azonosítóként olyan szolgáltatást használ, amely másnak tűnhet, mint a valóságban. Ne támaszkodjon kizárólag az azonosítóra, mert ezek manipulálhatók.
Gondoskodjon az előfizetéséhez tartozó hitelkeret felhasználhatóságáról. Lakossági előfizetőként, szakszerű támogatás nélkül könnyű csalás áldozatává válni. Válasszon megbízható konstrukciót, akár mobil flottás előfizetést is, ahol külön support, technikai csoport segíti az ilyen esetek elkerülését.
Kérdőjelezze meg a kérés hitelességét: Ha valaki arra kéri, hogy adja meg a bankkártya-információit, vagy más érzékeny adatokat telefonon keresztül, kérje el az ügyfélazonosító számot vagy vegye fel a kapcsolatot közvetlenül a cég vagy intézmény hivatalos ügyfélszolgálatával.
Használjon megbízható védelmi eszközöket: Telepítsen megbízható antivírus- és védelmi szoftvereket telefonjára, és frissítse rendszeresen őket. Ezek a szoftverek segíthetnek az adatlopások és a rosszindulatú szoftverek elleni védelemben.
Legyen óvatos az internetes tranzakciókkal: Csak megbízható webhelyeket használjon vásárláshoz vagy banki ügyletekhez, és soha ne adja meg a bankkártya-információit, ha nem biztos abban, hogy a webhely biztonságos.
Tájékozódjon az aktuális csalásokról: Legyen tájékozott a legfrissebb csalási módszerekről és figyelmeztetésekről. Tartsa nyitva a szemét az olyan általános csalásokra, mint például a „nigeriaindítékos” levélcsalás vagy a hamis jótékonysági kérések.
Hívjon vissza, ha szükséges: Ha valaki olyan kérdéseket vagy kéréseket tesz fel telefonon, amelyek gyanúsak vagy nem meggyőzőek, ne habozzon visszahívni közvetlenül a céget vagy az intézményt a hivatalos elérhetőségeik egyikén, hogy megerősítse az információt.
Aktiválja a hívásblokkolást: Sok modern telefonnak van olyan beállítása, amellyel blokkolhatja az ismeretlen vagy gyanús hívásokat. A legtöbb csaló hívószám kijelzés nélkül próbálja meg kicsalni a pénzünket.
Ne válaszoljon gyanús üzenetekre: Ne kattintson gyanús linkekre vagy ne válaszoljon gyanús szöveges üzenetekre vagy e-mailekre, amelyek személyes vagy pénzügyi információkat kérnek.
TIPP: Minden esetben érdemes ellenőrizni a feladó e-mail címét, és azon belül a domain címet. Például a facebook biztosan nem fog nekünk írni a facebooksecurity@meta.check.outlook.com címről. Mindig az utolsó, .com előtti kifejezés a domain cím, minden más egy egyedileg bárki számára hozzáférhető cím. Tehát a facebook nem az outlook.com-os domainről fog írni, hanem a saját facebook.com domain címéről. Ez érvényes az összes csalóra, akik a GLS, FoxPost vagy bármilyen egyéb ismert oldal segítségével próbál meg pénzt kicsalni tőlünk.
Jelentse a gyanús tevékenységet: Ha úgy gondolja, hogy áldozata lehetett egy csalásnak, jelentse az esetet a helyi hatóságoknak és a szolgáltatójának. Ez segíthet másoknak is elkerülni hasonló csalásokat.
Sajnos nagyon sokan nem óvatosak kellőképpen. A technológiai fejlődés, az okostelefonok elterjedése mind elősegíti a csalókat a gyanútlan áldozatok kizsákmányolásában.
Szóljon hozzá