Kávékapszula tényezőként a KSH fogyasztói kosárban tavaly szerepelt először. A Központi Statisztikai Hivatal 2021-ben 977 termék árváltozásait vizsgálta és próbált következtetéseket levonni belőle.
A „A FOGYASZTÓI ÁRREPREZENTÁNSOK 2021-BEN ÉRVÉNYES JEGYZÉKE” Excel tábla formájában összegzi a kiindulási állapotot,ezt a KSH aktuális weboldaláról le lehet tölteni.
A kávé élvezeti cikk korábban is benne volt az összesítésben szemesen és szemtelenül, azaz darálva. Sőt a neszkávé és a 3in1 változat is szerepel, bár utóbbit csak jóindulattal lehet ebbe a kategóriába sorolni. Csakúgy, mint a cigit vagy a piát élvezeti cikknek tekinteni, ezek is kosár reprezentánsok.
A pörkölt darált kávét kapszulás kiszerelésben eddig a hivatal nem vizsgálta. Mostantól azonban játékjogot kapott és a 10-16 darabos mennyiséghez tartozó árat, illetve annak elmozdulását regisztrálják a hozzá értők.
A normális életformát bénító járvány nem csitul, ezért nem meglepő, hogy a turizmus és közlekedés súlya visszaesést mutat az összfogyasztásban.
Viszont a kényszerű otthonlétben erőre kap az élelmiszer fogyása, és a dohányáru is kelendőbb lett.
Az étkezés beszerzési költségei vírustól függetlenül is árfelhajtó tényezőként szerepelnek 2020 óta.
Nem a távmunkában, vagy az otthonukban berendezett álirodában dolgozók érzik meg elsősorban, hanem azok, akik már kiváltak a GDP összehordás nemzeti sportjából. Az ő kosarukban az élelmiszer vált a legfőbb tétellé a gyógyszerek mellett. Nem kell találgatni, ők az idős nyugdíjasok. 2020-ban bő 10% inflációs veszteséget könyvelhettek el a 3-4% éves utólagos nyugdíjemelés bevételével szemben.
A kávékapszula tényező a KSH fogyasztói kosárban, de náluk nem.
Amióta a Nestlé hatalmas marketing gépezete mindenki fejébe begyömöszölte a kapszulás kávé gyönyörét, a svájci konszern hatalmas bevételekre tett szert. Nem a kávégép az üzlet, hanem a gép etetése, vele könnyen fogy a kapszulák garmadája. A svájciak oltalmi joga a levédett saját kapszulás kivitelükre nemrég lejárt, bár a konkurencia ezt nem várta be. A Nespresso mellett vagy 6 másik féle kapszula megoldás is elterjedt. A jogi oltalom lejártával a kapszulás kávézás új lendületet kapott a Nespresso-konform utángyártással. Kényelmes, gyors és változatos ízvilágot lazán produkál.
Az elhasznált kávékapszula terhe a környezetre nézve más cikk témája.
Egy biztos, a kávézás egy életforma része, a kapszula pedig ezen életforma átalakításának szabásza. Másképp és mást iszik, aki a kapszulás kávégépből nyeri a kávét, mint aki kávézóban issza a ristretto-t.
A fogyasztói szokásainkat Excel táblába krecliző hivatal szereti a kategorizálást, mert a statisztika nem pártatlan tudománya a számbavehetőség szerelmese.
Soha nem lesz olyan statisztikai elemzés, amelyik a helyén kezeli, hogy a kapszulás kávét is a számba vehetem. Annyiféle gyártó annyiféle ízesítésű portékája van forgalomban, hogy azoknak a közös árfigyelése szinte lehetetlen vállalkozás. Vagy irányított figyelés lesz. Havi szinten a megakciózott alkalmi vételek eleve nagy ártorzítást visznek a rendszerbe. Ha valaki egyszerre vesz 40-50 kapszulás kiszerelésű darált kávéadagot, ezek áráért – vagyis még egyszer annyiért – kap kapszulás kávégépet.
Annyira a központi gondolkodás része lett a kapszulás kávé, hogy a passzoló kávégép is belekerült a KSH 2021-es évi fogyasztói kosarába. Csakúgy, mint a legújabb Dacia modell hétszemélyes változata.
Ezt meg a kapszulás kávégépet vesszük nyakra-főre.
Nyugalmunk megőrzése érdekében nem fogjuk azzal eltorzítani a fogyasztói árindexet, hogy a kapszulás kiszerelésű kávéadagok árát a gyártók jól levinnék. Inkább kávégépeiket adják olcsóbban.
Szemléletes, mint a mobiltelefon feltöltőkártya és mellé a jóáras mobiltelefon értékesítési stratégia.
Szóljon hozzá