Enjoy Budapest kávézó és apartman-ház várja elsősorban a külföldi szállóvendégeket és másodsorban a kávézásra vágyókat. A Nagykörútról csak pár lépésnyit kell besétálni a Práter utcába.
Diszkrét és modern a beugró kapualjban a bejárat, tokozott műanyag duplaajtóval. A recepció és a kávézó funkciókat összepárosítja és az utcáról nem sugallja a bent váró meglepetést.
Az Enjoy Budapest kávézó modern üzlete a környékből kilógva nagyot üt, még inkább a kávézó félig robot személyzete. Érkezéskor elvileg egy álló robot veszi fel a rendelést és irányítja a vendéget valamelyik szabad asztalhoz. A megrendelt kávéféleséget aztán egy hangtalanul mozgó robot hozza ki. Pechére olyan a DNS-állománya, hogy evolúciójában a két karja egy műanyagtálcában forrt össze. Hószínű csupakerek küllemét a földig érő szoknyája teszi teljessé, peremén körben zafír LED-fénykör fut. Azt az érzetet kelti, mintha a robot menet közben a padlófelszín felett suhanna.
Amikor a Enjoy Budapest kávézó és apartman-ház főleg a külföldi szállóvendégekre számít, az nemcsak az apatmanokban eltöltenő éjszakákra vonatkozik. A kihozott kávét – vagy bármit, amit a tálcára a dolgos humán személyzet rak fel – a robot angolul kéri, hogy vegyük át tőle. Tálcástul vagy anélkül, ahogy nekünk tetszik.
Ha végeztünk, meg kell érinteni a karját és akkor távozik az asztaltól. Ezt a búcsúkoreográfiát a személyzet emberi kommunikációja tudatja, az először ide látogató ezt magától nem tudta kitalálni.
Amikor a robot távozik, szép csendben visszamasíroz bázishelyére, a bárpult közelébe. Mozgásának útvonalát a kőpadlóba ágyazott méter széles csík határozza meg, amely az összes asztalhoz elér. Ezen a csíkon megy előre, fordul és halad vissza a robot megrakottan vagy üresen. A robot a vendéget, a robotot a személyzet szolgálja ki. Ők pakolják a megrendelt tételeket a robot tálcájára.
A kávét a külön kérés szerinti felforrósított csészében kaptuk.
Utánrendelésnél – kólát kértünk – egy szemüveges szakállas fiatalember perdül elő és gyorsan rögzíti a kívánságot – fejben. Kommentárunkra, miszerint az intelligens eszmercsere jobb, mint egy robot, bemutatkozik. Ő R1 (eregy) és meg is magyarázza: neki mondják, hogy eredj ide, eredj oda…
A fizetés a megszokott robot* szerint zajlik, komótosan ismétlődő mozdulatokkal. Egyetlen izgalom a renitens NAV pénztárgép, ellentmondva a népgazdasági érdekeknek. Fizetni forgalmi adóval együtt akarunk és a gép ellenszegül. A robotizált világban végül egy szimpla pénztárgép lázad fel…
Mindent összevetve az elektronikus kávézás előfutára a málló vakolatban bajnok Józsefváros szívében nagy kontraszt. Magáról a italról egy kicsit el is tereli a figyelmet. Attrakció a javából és megelőzte a korát, indulásakor még nem volt a kereskedelmi és vendéglátóiparban ekkora munkaerőhiány. Látványkávézó lett, ahol pont nem a kávézás, hanem a velejáró körítés a fő vonzerő.
* a ’robot’ kifejezés közel száz éves. Karel Čapek cseh író használta először és fivére Jozef Čapek inspirálta. Szláv szó és eredeti ’robota’ jelentéstartalma ’szolgamunka’. Az ezt elvégző a robot. Čapek 1920-ban bemutatott utópisztikus művének fő gondolata, hogy a távoli jövőben minden tevékenységet a Rossum’s Universal Robots művek által gyártott robotok végeznek.
www.enjoyrobotics.com/enjoy-cafe/
Szóljon hozzá